Ogólne warunki i zasady

OGÓLNE WARUNKI I ZASADY
świadczenia usług prawnych przez „Kancelarię Adwokacką Zygmunt Tylicki”

1.        Zakres zastosowania

1.1 Niniejsze ogólne warunki i zasady określają warunki świadczenia usług prawnych przez „Kancelarię Adwokacką Zygmunt Tylicki” z siedzibą w Gdańsku, ul. Targ Drzewny 3/7, wpisaną do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, NIP: 58-333-65-745, REGON: 384041910 („Kancelaria”) na rzecz odbiorców tych usług („Klient”).

1.2  Pkt 9 niniejszych ogólnych warunków i zasad nie ma zastosowania do Klientów będących konsumentami.

1.3  Niniejsze ogólne warunki i zasady stanowią integralną część umowy o świadczenie usług prawnych na rzecz Klienta, w takim zakresie w jakim nie zostały one wyraźnie uchylone lub zmienione taką umową.

1.4  Niniejsze ogólne warunki i zasady wiążą Klienta w przypadku: (i) ich doręczenia przed zawarciem umowy; (ii) udostępnienia ich Klientowi w postaci elektronicznej, również poprzez wskazanie na ich publikację na stronie internetowej Kancelarii. Wyłączone zostaje zastosowanie wzorców umownych (w tym ogólnych warunków i regulaminów) Klienta, a postanowienia zlecenia sprzeczne z niniejszymi ogólnymi warunkami i zasadami wymagają wyraźnego przyjęcia przez Kancelarię. Przepisów art. 682 i 3854 kodeksu cywilnego nie stosuje się.

 

2.        Zakres zlecenia i jego wykonanie

2.1  O ile Kancelaria nie zawarła z danym Klientem umowy o świadczenie usług prawnych w formie pisemnej, umowa taka może zostać zawarta w drodze wymiany oświadczeń woli w dowolnej formie (np. telefonicznie lub pocztą elektroniczną) i wymaga każdorazowo wyraźnego przyjęcia zlecenia przez Kancelarię. Przyjęcie zlecenia przez Kancelarię może nastąpić jedynie w formie pisemnej lub pocztą elektroniczną lub w sposób dorozumiany, poprzez rozpoczęcie świadczenia usług w zakresie wskazanym przez Klienta w jego zleceniu.

2.2  Co do zasady, Kancelaria podejmując się świadczenia usług prawnych dla Klienta, świadczy je w zakresie wyraźnie zleconym Kancelarii przez Klienta, w szczególności Kancelaria nie jest odpowiedzialna za całokształt spraw Klienta ani za jego inne sprawy nie objęte zleceniem, chyba że otrzyma takie wyraźnie zlecenie od Klienta.

2.3  Zakres pierwotnego zlecenia może ulec zmianie (zawężeniu lub rozszerzeniu) z zastrzeżeniem, iż w przypadku braku zgody Kancelarii na zmianę zakresu zlecenia, Kancelaria niezwłocznie poinformuje o tym Klienta.

2.4  Klient może wskazać osoby, które działając w jego imieniu mogą zmieniać zakres zlecenia, a także udzielać Kancelarii w jego imieniu wskazówek co do sposobu wykonania zlecenia. Do czasu wskazania takich osób, przyjmuje się, że każda osoba działająca w ramach organizacji Klienta lub jego spółek powiązanych, która pozostaje w kontakcie z Kancelarią, jest upoważniona do tego rodzaju czynności.

2.5  Kancelaria nie świadczy doradztwa prawnego w zakresie prawa obcego. Jeżeli wynika to z wyraźnego zlecenia Klienta lub z charakteru tego zlecenia, Kancelaria dla jego wykonania może zaangażować zagranicznego doradcę prawnego. W takim przypadku zagraniczny doradca prawny nie jest podwykonawcą Kancelarii, a Kancelaria jedynie koordynuje współpracę z tym doradcą i nie jest odpowiedzialna za jego porady.

2.6  Kancelaria świadczy usługi na podstawie otrzymanego zlecenia wyłącznie na rzecz Klienta lub wskazanego przez niego końcowego odbiorcy usługi, a ich wykorzystanie przez osoby trzecie wymaga odrębnej zgody Kancelarii. Jeżeli Klient wskazał innego niż on końcowego obiorcę usługi, stosunek prawny między Kancelarią a takim końcowym odbiorcą usługi regulują niniejsze ogólne warunki i zasady, a Klient ponosi odpowiedzialność wobec Kancelarii za zapłatę wynagrodzenia i zwrot kosztów Kancelarii przez takiego końcowego odbiorcę usługi, jak również zwolni Kancelarię z odpowiedzialności dalej idącej niż wynikająca z umowy z Klientem i niniejszych ogólnych warunków i zasad.

2.7  Kancelaria decyduje według swego uznania o sposobie wykonania zlecenia, z uwzględnieniem obowiązujących przepisów i stosownych standardów zawodowych oraz, o ile uzna to za możliwe i celowe, wskazówek Klienta.

2.8  Wykonywaniem usług dla danego Klienta kieruje Wspólnik Kancelarii odpowiedzialny za zlecenie Klienta, który ustala organizację świadczenia usług prawnych na rzecz Klienta, w tym dobór prawników, którym powierza wykonanie danych usług.

2.9  Kancelaria może zażądać od Klienta, w każdym momencie stosownej zaliczki, której wysokość będzie odzwierciedlała rodzaj zlecenia i przewidywane zaangażowanie Kancelarii. Wpłacona zaliczka będzie rozliczona, bez odsetek, przy ostatniej fakturze, po zakończeniu świadczenia usług dla danego Klienta.

 

3.        Wynagrodzenie, zwrot kosztów

3.1  Wynagrodzenie Kancelarii za usługi prawne w ramach danego zlecenia będzie obliczone ryczałtowo i/lub jako iloczyn liczby godzin poświęconych przez prawników na świadczenie usług dla Klienta oraz stawki godzinowej poszczególnych osób. Dla klientów zagranicznych wynagrodzenie to będzie przeliczane na EURO według średniego kursu NBP, użytego do wystawienia faktury. Dla klientów krajowych wynagrodzenie będzie powiększone o obowiązujący podatek VAT.

3.2  Wynagrodzenie ryczałtowe płatne jest z góry, na podstawie faktur wystawianych w okresach miesięcznych, chyba że charakter zlecenia uzasadnia inny okres rozliczeniowy (np. jednorazowe rozliczenie) i zostanie to uzgodnione z Klientem.

3.3  Wynagrodzenie godzinowe płatne jest z dołu, na podstawie faktur wystawianych w okresach miesięcznych, na koniec miesiąca, chyba że charakter zlecenia uzasadnia inny okres rozliczeniowy i zostanie to uzgodnione z Klientem. Do faktur obejmujących wynagrodzenie godzinowe dołączony będzie opis czynności wykonanych przez prawników Kancelarii, oraz łączny czas (notowany w jednostkach ¼ godziny) poświęcony na ich wykonanie przez danego prawnika w danym miesiącu.

3.4  Wynagrodzenie ryczałtowe oraz stawki godzinowe prawników Kancelarii są ustalane z Klientem indywidualnie, przed przyjęciem zlecenia przez Kancelarię. Wysokość stawek godzinowych jest ustalana z reguły raz do roku, na dany rok kalendarzowy, chyba że warunki rynkowe uzasadniają ich zmianę w trakcie danego roku, o czym Kancelaria poinformuje Klienta z odpowiednim wyprzedzeniem. Zmiana stawek godzinowych nie stanowi zmiany umowy.

3.5  Niezależnie od wynagrodzenia ryczałtowego i godzinowego, Kancelaria może indywidualnie uzgodnić w umowie z Klientem odrębne wynagrodzenie za stawiennictwo prawnika Kancelarii (lub innej osoby posiadającej uprawnienie do występowania przed sądem, działającej z upoważnienia prawnika Kancelarii) na każdej rozprawie lub posiedzeniu w postępowaniu objętym zleceniem, które będzie płatne każdorazowo przed terminem danej rozprawy lub posiedzenia na podstawie odrębnych faktur.

3.6  Kancelarii przysługuje, poza wynagrodzeniem, zwrot zindywidualizowanych wydatków poniesionych w związku z wykonywaniem zlecenia dla Klienta, takich jak np.: opłaty sądowe, skarbowe i notarialne, podatek od czynności cywilnoprawnych, koszty tłumaczeń, koszty noclegów i przejazdów, itp. Wydatki te będą zwracane na podstawie stosownych rachunków i faktur. Kancelaria może również zwrócić się do Klienta o stosowną zaliczkę na ten cel. Kancelarii przysługuje także zwrot kosztów poniesionych bezpośrednio przy wykonywaniu czynności w ramach zlecenia (takich jak międzynarodowe rozmowy telefoniczne, usługi pocztowe, koszty kserowania i wydruku znacznej ilości dokumentów i tym podobnych czynności), które z przyczyn technicznych nie mogą być udokumentowane oddzielnymi rachunkami. W takim przypadku Klient zostanie obciążony powyższymi kosztami w sposób zryczałtowany, w wysokości zależnej od wielkości poniesionych przez Kancelarię kosztów.

 

4.        Rozliczanie usług, faktury VAT

4.1  Klient zobowiązany jest do poinformowania Kancelarii o prowadzeniu działalności gospodarczej lub nie, o swoim statusie podatkowym i posiadanym numerze NIP.

4.2  Rozliczenie usług świadczonych przez Kancelarię (wynagrodzenie oraz koszty podlegające zwrotowi), będzie następowało na podstawie faktur VAT, wystawianych w okresach miesięcznych, chyba że charakter zlecenia uzasadnia inny okres rozliczeniowy i zostanie to uzgodnione z klientem. Faktury Kancelarii są płatne, przez Klienta, bez potrąceń, w terminie 14 dni od ich otrzymania, przelewem na konto wskazane na fakturze, chyba że w umowie z Klientem zostaną indywidualnie uzgodnione inne terminy płatności. Na przelewie powinien być wskazany numer faktury, za którą dokonywana jest zapłata. W przypadku braku takiego wskazania Kancelaria rozliczy dokonaną wpłatę z najstarszymi wymagalnymi należnościami od Klienta.

4.3  Faktury będą wystawiane Klientom zgodnie z otrzymaną od nich informacją o ich statusie podatkowym i posiadanym numerze NIP oraz zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami podatkowymi. Stosownie do tych przepisów, w zależności od statusu podatkowego Klienta, do kwot wynagrodzenia i zwracanych kosztów może być doliczony podatek VAT.

4.4  Faktury VAT będą wysyłane listem poleconym na adres wskazany przez Klientów oraz pocztą elektroniczną. Opis czasu i czynności, dołączany do faktury, o którym mowa w pkt. 3.3, nie stanowi dokumentu księgowego i powinien być przechowywany przez Klienta oddzielnie od dokumentów księgowych, ponieważ zawiera on poufne informacje chronione przywilejem relacji klient-prawnik.

4.5  W przypadku uwag lub zastrzeżeń Klienta do faktury lub załączonego do niej opisu czasu i czynności, Kancelaria oczekuje ich zgłoszenia w ciągu 14 dni od otrzymania faktury, po upływie którego to terminu uznaje się, że Klient zaakceptował fakturę bez zastrzeżeń.

4.6  W przypadku opóźnienia w regulowaniu przez Klienta należności za świadczone usługi, Kancelaria może, w szczególności naliczyć Klientowi odsetki ustawowe lub zawiesić świadczenie usług do czasu uregulowania należności, informując o tym uprzednio Klienta.

 

5.        Ochrona danych osobowych

5.1  Kancelaria jest administratorem danych osobowych osób fizycznych, które zawierają umowę w imieniu Klienta, a także osób kontaktowych po stronie Klienta, w tym osób upoważnionych do składania zleceń oraz osób obsługujących procesy ich rozliczeń. Zasady przetwarzania danych osobowych w/w osób przez Kancelarię są zawarte w polityce prywatności dostępnej pod adresem https://www.tpa-legal.pl/index.php/nota-prawna-i-polityka-prywatnosci/

5.2  Kancelaria jest administratorem danych osobowych, udostępnianych lub przekazywanych mu bezpośrednio lub pośrednio przez Klienta lub pozyskiwanych w inny sposób przez Kancelarię w ramach świadczenia usług prawnych. Na podstawie art. 14 ust. 5 lit d) Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE („RODO”), Kancelaria nie wykonuje obowiązku informacyjnego wobec ww. osób z uwagi na obowiązek zachowania tajemnicy zawodowej.

5.3  W przypadku danych osobowych udostępnianych lub przekazywanych Kancelarii pośrednio lub bezpośrednio przez Klienta, Klient zapewni Kancelarię oraz jej ewentualnych podwykonawców, że przetwarza, w tym udostępnia Kancelarii takie dane osobowe zgodnie z prawem (w szczególności posiada i stosuje wymagane polityki przetwarzania danych osobowych) i nie zachodzą okoliczności, które uniemożliwiałyby zgodne z prawem przetwarzanie takich danych osobowych przez Kancelarię a przetwarzanie tych danych jest niezbędne do realizacji przedmiotu zlecenia.

5.4  Przy świadczeniu usług prawnych Kancelaria może posługiwać się podwykonawcami świadczącymi usługi związane z danym zleceniem, w związku z tym może zachodzić potrzeba przekazania podwykonawcom przetwarzania lub udostępnienia danych osobowych związanych z danym zleceniem. W przypadku udostępniania lub powierzenia przetwarzania danych osobowych podwykonawcom lub ogólnie osobom trzecim, Kancelaria nakłada na takie osoby odpowiednie zobowiązania dotyczące poufności oraz przestrzegania zasad przetwarzania danych osobowych.

5.5  Kancelaria ma prawo – o ile uzasadnione jest to zakresem realizowanej pomocy prawnej lub jeżeli wymaga tego Klient – do przekazywania danych osobowych w ramach Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”) oraz również poza EOG, przy spełnieniu właściwych wymagań prawnych określonych przez RODO.

5.6  Klient i Kancelaria ponoszą samodzielną, własną odpowiedzialność za przestrzeganie wymagań dotyczących ochrony danych osobowych. Klient jest zobowiązany naprawić wszelkie szkody poniesione przez Kancelarię lub jej podwykonawców w związku z naruszeniem właściwych wymagań prawnych przez Klienta lub przez podmioty, za które odpowiada lub w związku z nieprawdziwością jakichkolwiek oświadczeń w zakresie danych osobowych.

 

6.        Komunikacja

6.1  Klient wyraża zgodę na korzystanie przez Kancelarię z elektronicznych środków porozumiewania się i usług przechowywania danych, niezależnie od tego czy są dostarczane przez osoby trzecie, na potrzeby komunikacji. Kancelaria nie ponosi odpowiedzialności za szkodę spowodowaną korzystaniem z takich środków i usług (w tym zniekształceniem lub utratą komunikatów i informacji).

6.2  Kancelaria może się powoływać na usługi doradztwa na rzecz Klienta w materiałach i informacjach marketingowych, w zakresie uznanym za dozwolony przez samorządy zawodowe.

 

7.        Obowiązki wynikające z regulacji AML (Przeciwdziałanie praniu pieniędzy)

Kancelaria podlega przepisom ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu („Ustawa AML”). Art. 2 ust. 1 pkt 14 Ustawy AML nakłada na Kancelarię obowiązek stosowania wobec Klienta środków bezpieczeństwa finansowego, w tym m.in. obowiązek identyfikacji i weryfikacji tożsamości Klienta, jego przedstawicieli i reprezentantów, weryfikacji tożsamości przedstawicieli Klienta, identyfikacji i weryfikacji tożsamości beneficjenta rzeczywistego, uzyskiwania informacji o powiązaniach Klienta z osobami zajmującymi eksponowane stanowiska polityczne, a także obowiązek zawiadomienia Generalnego Inspektora Informacji Finansowej o okolicznościach, które mogą wskazywać na podejrzenie prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu. Zgodnie z Ustawą AML Klient ma obowiązek przedstawić Kancelarii wszelkie żądane informacje i dokumenty określone w Ustawie AML, w szczególności doręczyć wypełniony formularz Poznaj Swego Klienta („Formularz KYC”) oraz aktualizować zawarte w nim informacje. Kancelaria zastrzega sobie prawo do nierozpoczynania wykonywania usług lub do ich zawieszenia lub zakończenia, jeżeli nie otrzyma od Klienta stosownych informacji, w tym wypełnionego Formularza KYC oraz dokumentów wymaganych przez Ustawę AML.

 

8.        Wypowiedzenie umowy, konflikt interesów

8.1  Zarówno Klient jak i Kancelaria może wypowiedzieć umowę o świadczenie usług prawnych w każdym czasie, ze skutkiem natychmiastowym lub z upływem oznaczonego terminu. Wypowiedzenie umowy przez Klienta nie zwalnia go z obowiązku zapłaty kwot należnych Kancelarii z tytułu usług świadczonych do czasu wypowiedzenia. Ponadto, Klient zobowiązany będzie do zapłaty Kancelarii kwoty stanowiącej ekwiwalent nakładów (w tym kosztu dodatkowych usług prawnych) i wydatków poniesionych przez Kancelarię w interesie Klienta, w okresie od wypowiedzenia do czasu przekazania sprawy innemu doradcy prawnemu. Z tytułu wypowiedzenia umowy przez jedną Stronę, drugiej Stronie nie służy roszczenie o naprawienie szkody, nawet jeżeli wypowiedzenie nastąpiło bez ważnego powodu. Wypowiedzenie umowy przez którąkolwiek ze Stron obejmuje wypowiedzenie wszystkich pełnomocnictw, jakie Kancelaria otrzymała od Klienta.

8.2  Kancelaria zastrzega sobie wyłączne prawo do rozstrzygania kwestii tzw. „konfliktu interesów”, z poszanowaniem zasad etyki zawodowej adwokatów lub radców prawnych oraz z uwzględnieniem uzasadnionych interesów Klienta i Kancelarii. Z upływem 12 miesięcy od daty ostatniej czynności dla Klienta lub wystawienia dla niego ostatniej faktury, Kancelaria jest uprawniona do uznania, iż z punktu oceny konfliktu interesów, dany podmiot przestał być klientem Kancelarii.

 

9.        Odpowiedzialność Kancelarii

Odpowiedzialność Kancelarii wobec Klienta z jakiegokolwiek tytułu, w tym z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy o świadczenie usług prawnych ograniczona jest standardowo do kwoty strat poniesionych przez Klienta, nie wyższej jednak niż kwota stanowiąca trzykrotność kwoty wynagrodzenia Kancelarii. W przypadku wynagrodzenia płatnego w okresach miesięcznych, odpowiedzialność ta ograniczona jest do kwoty nie wyższej niż kwota stanowiąca trzykrotność wynagrodzenia za okres 12 miesięcy poprzedzających moment, w którym nastąpiło zdarzenie powodujące powstanie szkody, wliczając w to miesiąc, w którym zdarzenie to nastąpiło. Ponadto Klient zrzeka się wobec wszystkich obecnych i przyszłych wspólników Kancelarii wszelkich praw i roszczeń, które mogłyby mu przysługiwać wobec danego wspólnika jako osoby odpowiedzialnej za zobowiązania Kancelarii wynikające z niniejszej umowy i każdego zlecenia, oraz zobowiązuje się nie podnosić jakichkolwiek roszczeń wobec wspólników lub pracowników Kancelarii.

 

10.      Prawo właściwe

Stosunek prawny między Kancelarią i Klientem (w tym Umowa o świadczenie usług prawnych pomiędzy Kancelarią i Klientem oraz niniejsze ogólne warunki i zasady), jak również wszelka odpowiedzialność Kancelarii wobec Klienta (umowna lub pozaumowna), podlegają prawu polskiemu.

 

11.      Rozstrzyganie sporów

Wszelkie spory związane z niniejszymi ogólnymi warunkami i zasadami (oraz umową zawartą na ich podstawie pomiędzy Kancelarią i Klientem) będą rozstrzygane przez sąd powszechny miejscowo właściwy dla siedziby Kancelarii.

 

12.      Zmiana Warunków i Zasad

W czasie trwania umowy z Klientem, Kancelaria może zmienić treść niniejszych ogólnych warunków i zasad informując Klienta o takiej zmianie i jej treści. Zmienione ogólne warunki i zasady wiążą Klienta, jeżeli nie wypowie umowy w terminie 14 dni od otrzymania takiej informacji.

 

13.      Wersje językowe

Niniejsze ogólne warunki i zasady zostały sporządzone w języku polskim, niemieckim i angielskim i są dostępne na stronie www.tpa-legal.pl . W przypadku sporu co do ich treści, rozstrzygająca jest polska wersja językowa.